Hankkeiden viestintäohjeet

Hankkeilta odotetaan avoimuutta ja aktiivista viestintää. 

Hankkeiden viestintävelvollisuuden noudattamista valvotaan loppumaksun yhteydessä.

Lue alta ohjeet onnistuneeseen viestintään.

Hankkeiden viestintävelvollisuuden noudattamista valvotaan hankkeen maksuhakemusten yhteydessä.

Myönnettyyn tukeen voidaan tehdä 1–5 prosentin vähennys, jos viestintävelvoitteita ei ole noudatettu. Vähennyksestä on säädetty kansallisessa lainsäädännössä. (Koskee hankkeita, joille on tehty tukipäätös 6.3.2025 jälkeen)

EU:n maaseuturahoituksen viestintäohjeet perustuvat komission asetukseen 129/2022.

Hankkeilta odotetaan avoimuutta ja aktiivista viestintää. Viestithän siis hankkeesta vähintään sen alkaessa ja päättyessä. Muista kuitenkin, että hankkeen alkaminen tai loppuminen eivät itsessään ole välttämättä mielenkiintoisia asioita, vaan tärkeintä on se, mitä sillä halutaan saada aikaan. Hankkeen aikanakin kannattaa kertoa, mitä tapahtuu ja missä on onnistuttu.

Tiedottamalla hankkeesta voit saada yhdistyksellesi uusia aktiivisia jäseniä tai yrityksellesi uusia asiakkaita. Viestiminen siis kannattaa!

Viestintämateriaali

Kun viestit hankkeestasi, kerro viestintämateriaalissa asiayhteyteen sopivalla tavalla, että hankkeesi on saanut EU:n maaseuturahoitusta.

ESIMERKKI:
Tekstissä voi kertoa hankkeen saaneen EU:n maaseuturahoitusta esimerkiksi seuraavalla tavalla:
• Hanke on saanut EU:n maaseuturahoitusta Vaara-Karjalan Leader ry:ltä

Kaikessa hankkeen viestintämateriaalissa on oltava näkyvissä EU:n tunnus. EU:n tunnus koostuu EU-lipusta ja tekstistä ”EU:n osarahoittama”.

KUVA: EU-tunnus

 Hankkeissa suositellaan käytettäväksi myös Leader-logoa (Leader-lippu).

 

Viestintämateriaalia ovat esimerkiksi:
• painetut materiaalit tai digitaaliset tuotteet
• verkkosivustot ja niiden mobiiliversiot
• esitteet hankkeesta
• hankkeesta tehty PR-materiaali
• lehti-ilmoitukset
• mainokset, jotka on maksettu hankkeesta.

Jos viestintämateriaalissa on muita tunnuksia EU-lipun lisäksi (esimerkiksi oman organisaatiosi logo), esitä EU-tunnus samanarvoisena (koko, sijoittelu) muiden tunnusten kanssa. Graafisessa ohjeessa on tarkemmat ohjeet EU-tunnuksen käytöstä.

Linkit tunnuksiin:
EU-tunnus
Leader-logo
Graafinen ohje

Verkkosivustot ja sosiaalisen median tilit

 

Tuensaajalta kysytään tukihakemuksella www-sivut ja sosiaalisen median tilit. Tuensaaja kertoo hakemushetkellä olemassa olevat verkkosivut ja sosiaalisen median tilit.

Jos verkkosivuja tai sosiaalisen median tilejä perustetaan hankkeen aikana, on niistä ilmoitettava ELY-keskukselle esimerkiksi sähköpostilla. 

Kaikkien hankkeiden on tiedotettava www-sivuilla tai somekanavilla hanketyypistä tai hankekoosta riippumatta. On tärkeää, että tuensaajan verkkosivulla ja sosiaalisen median kanavilla mainitaan saatu EU-rahoitus. Verkkosivustolla tai sosiaalisen median kanavilla tarkoitetaan yrityksen, organisaation tai hankkeen virallisia kanavia ja verkkosivustoja.

Jos tuensaajalla/yrityksellä on verkkosivusto tai sosiaalisen median tilejä, jotka ovat kaikille avoimia ja nähtävissä, ja niillä käsitellään pääsääntöisesti tuen saajan toimintaa, on niillä esitettävä hankkeesta lyhyt, tuen määrään suhteutettu kuvaus, josta käy ilmi hankkeen tavoitteet ja EU:n rahoitusosuus.

Sosiaalisessa mediassa riittää lyhyt kuvaus saadusta tuesta, EU-tunnusta ei ole pakko käyttää, mutta sen voi halutessaan lisätä kuvaan. Tiedot voidaan antaa sosiaalisen median tilin esittelytekstissä, profiilikuvauksessa tai julkaisun ohessa. Kun rahoituslähde käy ilmi jollain yllä mainitulla tavalla, se riittää eikä jokaiseen erilliseen sosiaalisen median kuvaan tai julkaisuun tarvitse sisällyttää kuvausta saadusta tuesta tai EU-tunnusta. 

Jos kyseessä on sellainen hankehakija, jolla on useita hankkeita, on hankkeen alkaessa niistä tehtävä kuvaus sosiaaliseen mediaan. WWW-sivuilla on oltava kuvaus hankkeista. Useilla isoilla hanketoimijoilla on verkkosivuilla hankekirjasto, jossa on kuvaukset käynnissä olevista ja jo päättyneistä hankkeista. 

ESIMERKKI: Investoinneissa kuvaus voi olla julkaisun ohessa, jossa esitellään, mitä tuella on tehty tai hankittu (esim. laitehankinta).
Sosiaalisessa mediassa hankkeen saamasta rahoituksesta voidaan julkaisuun kirjoittaa esimerkiksi näin: Saimme EU:n maaseuturahoitusta yrityksemme/toimintamme/tapahtuman yms. kehittämiseen. Hankkeen tavoitteena on xx ja xx.

Viestintävelvoite ei koske tuensaajan henkilökohtaisia sosiaalisen median kanavia.

Linkit tunnuksiin:
EU-tunnus
Leader-logo
ELY-keskuksen logo

Tiedotusjuliste

Tuensaajan on laitettava esille tukea esittelevä juliste, kun Leader-ryhmän kautta rahoitusta saaneen hankkeen julkinen tuki on yli 10 000 euroa (koskee kaikkia hankkeita).

Julisteen on oltava paikallaan hankkeen toteuttamisen ajan, eli vähintään siihen saakka, kunnes olet saanut loppumaksun. Julistetta ei tarvitse laittaa esille, jos hankkeen viestintävelvoitteeseen kuuluu kyltin asettaminen esille (julkinen tuki yli 50 000 euroa).

Tulostettavan julistepohjan voit ladata Word-tiedostona kuvapankista. Täytä julisteeseen kuvaus hankkeesta. Kuvauksessa voit kertoa esimerkiksi investoinnin nimen, kuka sitä toteuttaa ja mitä hankkeessa tehdään sekä sen, että hanke on saanut EU:n maaseuturahoitusta. Tulosta juliste A3-koossa.

Jos hakijalla on monta hanketta, niiden tiedot voi esittää yhdessä julisteessa. Julisteessa on kuitenkin oltava yksilöityä tietoa jokaisesta hankkeesta.

Tiedotuskyltti

 

Kiinnitä investoinnin yhteyteen tuesta kertova tiedotuskyltti, jos olet saanut julkista tukea yli 50 000 euroa ja kyseessä on aineellinen investointi (esimerkiksi kone, laite, linjasto tai rakennushanke). Kyltin tulee olla näkyvällä paikalla investoinnin yhteydessä. Kyltin on oltava paikallaan investoinnin toteuttamisen ajan eli vähintään siihen saakka, kunnes olet saanut loppumaksun.

Saat tiedotuskyltin joko Leader-ryhmästä tai ELY-keskukselta.

Tiedotusjuliste tai -kyltti voidaan esittää myös sähköisellä näytöllä.

Hankkeilta odotetaan avoimuutta ja aktiivista viestintää. Viestithän siis hankkeesta vähintään sen alkaessa ja päättyessä. Muista kuitenkin, että hankkeen alkaminen tai loppuminen eivät itsessään ole välttämättä mielenkiintoisia asioita, vaan tärkeintä on se, mitä sillä halutaan saada aikaan. Hankkeen aikanakin kannattaa kertoa, mitä tapahtuu, missä on onnistuttu ja mitä opittu.

Hankkeen viestinnässä kannattaa hyödyntää Maaseutuverkosto.fi:tä. Sieltä löydät mm.  Hankerekisterin, josta jokaiselle rahoitetulle hankkeelle löytyy valmiina hankekorttipohja. Hankekorttia voi päivittää ja käyttää hankkeen kotisivuna, mutta joka tapauksessa sinne on hyödyllistä käydä päivittämässä yhteystiedot ja linkit käytössä oleviin viestintäkanaviin. Maaseutuverkosto.fistä löydät lukuisia muitakin hyödyllisiä työkaluja. Tutustu, miksi maaseutuverkosto.fi on hanketoimijan tärkeä työkalu.

10 syy­tä vies­tiä hank­kees­ta

  1. Li­säät nä­ky­vyyt­tä.
  2. Hel­po­tat to­teut­ta­mis­ta.
  3. Ak­ti­voit ja si­tou­tat to­teut­ta­mi­ses­sa mu­ka­na ole­via ih­mi­siä.
  4. Vä­li­tät tie­toa ete­ne­mi­ses­tä ra­hoit­ta­jal­le.
  5. Vä­li­tät tie­toa hen­ki­löil­le, jot­ka voi­vat hyö­tyä hank­kees­ta.
  6. In­for­moit suur­ta ylei­söä ja näin li­säät tie­toa sekä omas­ta hank­kees­ta että han­ke­toi­min­nas­ta yleen­sä.
  7. Ker­rot muu­tok­sis­ta, ete­ne­mi­ses­tä ja ta­pah­tu­mis­ta.
  8. Luot ver­kos­to­ja ja ko­ko­at ih­mi­siä yh­teen. Laa­jo­jen ver­kos­to­jen avul­la vies­ti voi le­vi­tä to­del­la laa­jal­le alu­eel­le.
  9. An­nat mah­dol­li­suu­den vai­kut­taa hank­kee­seen sen eri vai­heis­sa.
  10. To­teu­te­tut hank­keet toimivat esi­merk­ki­nä ja op­pi­na uu­sil­le hank­keil­le.

Si­säi­nen viestintä

Ker­ro hank­kees­ta niil­le ta­hoil­le, joi­ta se kos­kee ja jot­ka voi­vat saa­da siitä jo­tain hyö­tyä. Ta­voit­tee­na on myös saa­da asi­an­o­sai­set mu­kaan to­teut­ta­maan han­ket­ta. Han­ke ei saa jää­dä vain jon­kin pie­nen ryh­män omak­si toi­men­pi­teek­si. Eri­tyi­sen tär­ke­ää on tie­dot­taa etenemisestä myös ha­ki­ja­ta­hon hal­lin­to-or­ga­ni­saa­ti­ol­le ja/tai hal­li­tuk­sel­le sekä ra­hoit­ta­jil­le.

Kan­nat­taa vie­rail­la sään­nöl­li­sin väli­a­join esi­mer­kik­si han­ket­ta hal­lin­noi­van yh­dis­tyk­sen tai kun­nan hal­li­tuk­ses­sa ker­to­mas­sa toi­men­pi­tei­den ete­ne­mi­ses­tä. Si­säi­sen viestinnän vä­li­nei­tä ovat myös esi­mer­kik­si säh­kö­pos­ti, sosiaalinen media, int­ra­net ja oh­jaus- tai han­ke­ryh­män ko­kouk­set.

Ulkoinen viestintä

Ul­koi­sen viestinnän ta­voit­tee­na on ker­toa muil­le sii­tä, mitä hank­kees­sa ta­pah­tuu. Jul­ki­nen viestintä tuo hank­keel­le nä­ky­vyyt­tä ja voi aut­taa esi­mer­kik­si uu­sien yh­teis­työ­kump­pa­nei­den löy­tä­mis­essä.

Vies­tin­tä kan­nat­taa suun­ni­tel­la

Laa­di vies­tin­tä­suun­ni­tel­ma:

  • Mitä ha­lu­am­me sa­noa? (Sa­no­ma)
  • Ke­nel­le? (Koh­de­ryh­mä)
  • Mi­ten? (Kei­not/vä­li­neet)
  • Mitä vai­ku­tuk­sia saam­me ai­kaan? (Tu­los)
  • Mitä mak­saa? (Bud­jet­ti)
  • Kuka/ket­kä te­ke­vät? (Te­ki­jät)
  • Mil­loin on h-het­ki? (Aika­tau­lu)
  • Mitä tapahtuu viestintätoimenpiteiden jäl­keen? (Seu­ran­ta)

Tie­dot­teen kir­joit­ta­mi­nen

  • Tie­dot­teen ta­voi­te on he­rät­tää toi­mit­ta­jien mie­len­kiin­to ja saa­da hei­dät kir­joit­ta­maan hank­kees­ta.
  • Jos­kus toi­mit­ta­jat jul­kai­se­vat tie­dot­teen sel­lai­se­naan, jos­kus he ly­hen­tä­vät, täy­den­tä­vät tai kom­men­toi­vat sitä, jos­kus he kir­joit­ta­vat tie­dot­teen poh­jal­ta ko­ko­naan uu­den ju­tun.
  • Tie­dot­teen tu­lee kä­si­tel­lä jo­tain uut­ta ja ajan­koh­tais­ta, ylei­ses­ti kiin­nos­ta­vaa asi­aa.
  • Tar­kas­te­le asi­aa toi­mit­ta­jan, älä hank­kee­si näkö­kul­mas­ta.

Vink­ke­jä tie­dot­teen ja ju­tun kir­joit­ta­mi­seen

  • Na­pak­ka ot­sik­ko he­rät­tää lu­ki­jan kiin­nos­tuk­sen ja ker­too tie­dot­teen ai­heen.
  • Mitä, mis­sä, mil­loin, mi­ten, mik­si, kuka? Tär­keim­mät asi­at heti tie­dot­teen al­kuun, mah­dol­li­sim­man sel­ke­äs­ti ja yti­mek­kääs­ti.
  • Muis­ta ly­hy­et kap­pa­leet ja elä­vöit­tä­vät väli­ot­si­kot.
  • Tie­dot­teen mak­si­mi­pi­tuus on yksi A4.
  • Tie­dot­tee­seen kan­nat­taa pyy­tää 1-3 kom­ment­tia ai­hee­seen liit­ty­väl­tä hen­ki­löl­tä, kos­ka ih­mis­ten kom­men­tit kiin­nos­ta­vat aina lu­ki­jaa.
  • Laita aina tie­dot­teen lop­puun sellaisen yh­teys­hen­ki­lön tie­dot (nimi, tit­te­li, pu­he­lin­nu­me­ro), joka voi antaa asiasta lisätietoja.
  • Kuva elä­vöit­tää teks­tiä ja nos­taa sen ar­voa lu­ki­jan sil­mis­sä. Jos mah­dol­lis­ta, tarjoa me­di­oil­le kuva­ma­te­ri­aa­lia.

Vinkkejä sosiaalisen median hyödyntämiseen

  • Mieti kohderyhmä.
  • Valitse sopiva kanava.
  • Tee sisältösuunnitelma.
  • Seuraa, millainen sisältö toimii.

Ota yhteyttä

Jäikö jokin mietityttämään? Ota rohkeasti yhteyttä, niin katsotaan yhdessä.

Scroll to Top